آیت الله حاج سید محمد حسین نسابه ( سید حسین )

هو الحفیظ 

 

آیت الله حاج سید محمد حسین نسابه ( سید حسین ) ، نهم اردیبهشت ماه 1318 ، در جهرم ، در خاندانی موصوف به علم و جهاد دیده به جهان گشوده و پرورش یافت . سنین ابتدایی عمر را تا کلاسهای آخر دبیرستان در جهرم گذراند و سپس با طی دروس مقدماتی حوزوی ، راهی شیراز شده و در منزل دائی بزرگوار خویش ، آیت علم و جهاد و اجتهاد ، آیت الله العظمی حاج سید عبدالمحمد آیت الله اعلی الله مقامه الشریف منزل و ماوا گزید و مراتب حوزوی با تا سطوح خارج نزد اساتید گرانقدر حوزه های شیراز سپری نموده و سپس جهت کسب مدارج بالاتر و نیل به اجتهاد ، به قم هجرت نمود و در حلقه درس و بحث بزرگان و اساتیدی همانند آیت الله العظمی بروجردی (ره) ، امام خمینی ( قدس سره ) و آیات عظام گلپایگانی و علامه طباطبائی حضور پیدا نموده و علاوه بر عرصه های عملی بر علم خویش افزود . 

خاندان پدری ایشان از سادات حسینی و خاندان مادری ایشان از سادات موسوی میباشند . ایشان از جهت مادری نوه دختری مرحوم ایت الله العظمی المجاهد حاج سید عبد الحسین نجفی لاری اعلی الله مقامه الشریف هستند که عمری را در راه تاسیس حکومت اسلامی از میانه عهد ناصری تا اوایل پهلوی در جنگ و جهاد با ظلمه و انگلیس خبیث بدتر از ابلیس گذراند و به تبع ایشان غالب خاندان های وابسته پسری و دختری نیز تاکنون بر همین صراط طی طریق نموده‌اند.

 

دوران عمر ایشان تاکنون را میتوان به دو  مقطع کلی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقسیم نمود .

 

ارتباط با علمای طراز اول قم و فارس ، حضور در عرصه هایی مانند نهضت ملی شدن صنعت نفت از دوران نوجوانی و جوانی ، تا حضور در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی از ایشان ، شخصیتی ساخته علمی و انقلابی که مقاطع مختلف زندگی ایشان را به این دو صفت مزین  نموده .

مقاطع مختلف کلی زندگی ایشان به صورت خلاصه عبارتند از :

 

1- طی دروس مقدماتی کلاسیک و حوزوی در جهرم طی ایام کودکی و نوجوانی

2-حضور در شیراز و گذراندن دروس تکمیلی حوزوی و همزمان مشارکت در اجتماعات  و تجمعات در حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت 

3- هجرت به قم و حضور در دروس مختلف و دروس خارج آیات عظام بروجردی ، امام خمینی ، گلپایگانی و حلقه وصل تلمذ از منبع اصل و  علمایی همچون علامه طباطبائی

4- فعالیت همزمان در زمینه گسترش پیام امام و انقلاب اسلامی به موازات دروس حوزوی و ایجاد ارتباط فیمابین امام خمینی (ره) و علمای مبارز فارس همچون آیت الله العظمی محلاتی ، آیت الله شهید دستغیب ، مرحوم آیت الله حاج سید عبدالعلی آیت اللهی و ...

5- بازگشت به لارستان بعنوان مامن و خاستگاه اولین حکومت اسلامی مبتنی بر اصل مترقی ولایت فقیه و گام گذاشتن در طریقی که جد اعلای مادری ایشان ، مرحوم آیت الله العظمی المجاهد حاج سید عبدالحسین شوشتری نجفی لاری ( قدس سره ) ، آن را آغاز نموده بود و ایراد اولین سخنرانی های آتشین در محرم 1343 بر علیه شاه آمریکایی در لارستان

6- تبدیل حسینیه حاج تقی به پایگاه انقلاب اسلامی در لارستان و آموزش و سازماندهی جوانان علاقمند به اسلام و انقلاب اسلامی ، در شاخه های مختلف سیاسی  ایدئولوژیک ، نظامی  ، فعالیتهای اجتماعی و ... فیما بین سالهای 1343 تا 1358 

7- مشارکت در امر اداره امور انقلاب اسلامی با اداره فعال شورای انقلاب اسلامی لارستان تا تشکیل نهادهای انقلاب اسلامی اعم از کمیته ، سپاه ، بسیج و ...

8- بازگشت مجدد به قم تا اوایل دهه 70 

9- پذیرش امامت جمعه موقت و سپس راتب بدلیل کسالت و عمل جراحی ایت الله حاج سید عبدالعلی ایت اللهی (ره) ، از حدود 1374 تا 1390 بنا به تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به مرحوم آیت الله ایت اللهی 

10- مقابله با فتنه انگیزی سران فتنه در 1388  در سنگر نماز جمعه لارستان و ایراد خطبه های مستدل و کوبنده بر علیه سران فتنه سبز 

11- حضور بیشتر  در شیراز از 1392 تاکنون  بدلیل عملهای جراحی مکرر و ادامه ارتباط با مردم خصوصا در عرصه های مختلفی مانند ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام ، که البته این روزها بدلیل شرایط کرونایی ، غالبا بصورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی صورت میپذیرد .

 

 

** اصول ثابت فکری آیت الله حاح سید محمد حسین نسابه ، طی این سالیان پر فراز  نشیب با توجه به نوشته ها ، نوارهای سخنرانی و مواضع عملی بدین قرار میباشند : 

 

الف ) اعتقاد به تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه در عصر غیبت همچون اجداد پدری و مادری

ب ) استعمار ستیزی و مخالفت مستمر با حضور آمریکا در ایران از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تا بعد از آن 

ج ) استبداد ستیزی و ایستادگی در برابر طاغوت زمان ، شاه آمریکایی-انگلیسی پهلوی  با وجود همه تهدیدات و خطرهای و ممنوع المنبر شدنها و نفی بلد

د) پیگیری خط فکری مستقل و هضم نشدن در جناحهای مختلف طی برهه های متفاوت تاکنون و بیان حقیقت  "و لو بلغ ما بلغ "

ه ) حمایت از امام (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی( مد ظله)  ، حتی در برهه هایی که کمتر شخصیتی ابتدا به ساکن حاضر به بیان حقیقت و دفاع از جایگاه امام و رهبری بود اعم از دوران طاغوت و نیز  هنگامه فتنه های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند فتنه 88 

و ) روشنگری و بیان نکات و عبرتهای تاریخی مرتبط با صدر اسلام از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس نوارهای موجود و مدارک مربوطه بجای مانده از ساواک 

ز ) التزام به ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام تحت هر شرایطی و دفاع مستدل و متین از جایگاه ولایت و امامت اهلبیت علیهم السلام 

ح ) مردمی بودن و در میان مردم و با مردم بودن و دوری از مراتب دست و پاگیر و فصل کننده در ارتباط با مردم از ابتدا تاکنون